Proč často padáme do závislosti v partnerském vztahu?

Téma závislosti partnerů je v poslední době hodně aktuální. Absolutní závislost není zdravá hned z několika důvodů:

  • Nedovoluje nám být sami sebou – máme strach, aby partner „odsouhlasil“ naše chování a reakce
  • V případě krize nebo dokonce rozchodu se nám zhroutí celý svět a velmi často ani nevidíme smysl žít
  • Nežijeme naplněný život – nemáme vlastní prostor, reagujeme a chováme se podle toho, co partner očekává

Často se dočtete – musíte být silná, nezávislá žena. ANO i NE.  Všeho s mírou. Já závislost vs. nezávislost ve vztahu nevidím tak radikálně. Lidské bytosti přirozeně po lásce touží, je to naší podstatou. Jsme ke sdílení a propojování emocí doslova naprogramováni. Takže ten druhý extrém – absolutně se vymanit ze závislosti na partnerovi také nedoporučuji. Když se vzájemnému propojení budeme zavírat, nikdy nemůžeme prožívat plný potenciál lásky. Je potřeba najít zdravý střed. Nikdy si nenechme od nikoho diktovat, jak bychom to měli nebo neměli dělat. Sbírejme „data“ a vždy se dívejme sami do sebe pro jejich vyhodnocení. Ale extrémně důležité je být sami k sobě maximálně otevření.

Chci vám ale ukázat jinou důležitou souvislost. Takový vzorec: Čím více jsme sami v sobě nejistí, tím větší závislost na partnerovi vzniká. Ano, SEBEJISTOTA je jedna z cest, kterou potřebujeme projít, abychom došli k plnohodnotné lásce. K jakékoliv – k lásce partnerské, lásce sami k sobě, lásce k životu.

Pokud tuto cestičku nemáme prošlápnutou, padáme právě do té nezdravé závislosti. Neumíme se sami rozhodnout, čekáme, co na to řekne druhý, potřebujeme si každé naše rozhodnutí odsouhlasit…

Uvědomme si zásadní věc: Nikdo za nás neví lépe, co je pro nás to nejlepší. Nikdo jiný nezná naše pocity lépe než my sami. A teď prakticky: Když budete cítit nejistotu, zastavte se, připomeňte si v duchu, že vy víte nejlépe, co je pro vás nejlepší a pak si zkuste představit variantu A, kterou zvažujete – jaké při rozhodnutí pro tuto variantu máte pocity? Můžete si svůj pocit očíslovat na škále od 0 do 10 (0 – hrůza/děs, 10 – super). Pak si představte potenciální variantu B a očíslujte si své pocity. A uvidíte, hned bude rozhodování snazší. A pokud jste měli stejná čísla u obou variant, tak je vlastně jedno, kterou zvolíte. Toto je jednoduchá pomůcka, jak se rychle sami v sobě zorientovat a získat jistotu v rozhodování, což vede k posílení vaší celkové sebejistoty.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů